‏‏

איך עוקבים אחריכם ברשת? פיזית ודיגיטלית

נושא פרטיות הגולשים עולה לכותרות מידי פעם, אך רובנו, כאשר אנו משתמשים ברשת האינטרנט, הרשתות החברתיות והאפליקציות אשר פועלות תחתייה, איננו באמת נותנים תשומת לב לנושא. איננו נוקטים שום פעולה ומבחינתנו שמירה על פרטיות מסתכמת בלחסום את האקס בפייסבוק. אולי איננו מבינים באמת עד כמה שזה נוגע לכל אחד ואחת מאיתנו, או אולי פשוט התרגלנו לכך ואיננו רוצים לוותר על הנוחות אשר האינטרנט מביאה לנו. אז הפעם נחשוף בפניכם איך עוקבים אחריכם ברשת על מנת שתהיו מודעים. המעקב שמתבצע אחריכם הוא מעקב פיזי ודיגיטלי. גורמים שונם יודעים היכן אתם נמצאים (ואף יכולים לחזות היכן תהיו). לצד מעקב דיגיטלי המנתח את אישיותכם, תחומי העניין שלכם ועוד פרטים רבים.

Google Maps Timeline

אם לא ידעתם גוגל עוקבת אחריכם ותמיד יודעת איפה אתם נמצאים. את המידע היא שומרת ואתם אפילו יכולים לראות אותו באמצעות Google Maps Timeline. לא רק שהם יודעים איפה הייתם, הם גם מציגים את המרחקים שעברתם, איך הגעתם וכמה זמן זה לקח. לכאורה אתם יכולים למחוק את המידע או לבטל לגמרי את האפשרות שיופיע שם, אך בפועל גוגל תמשיך לדעת איפה אתם ותשתמש במידע לצורך שיפור התוצאות במנועי החיפוש ולצורך טירגוט שיווקי.

אך לא רק גוגל ניגשת למידע לגבי המיקום שלכם. מסתבר שישנו אפליקציות רבות אשר מבקשות לעשות זאת. ניתן להבין מדוע אפליקציה כמו וויז לצורך הדוגמה צריכה לדעת את המיקום שלכם, אך מסתבר שאפליקציות רבות מבקשות מאיתנו רשות לעשות זאת ללא שום הצדקה ברורה. ישנה סיבה והיא על מנת לשרת את מטרות המפרסמים, אך סיבה זו אינה קשורה למטרות האפליקציה. הבעיה היא שבמקרים רבים אנו מחוייבים לתת לאפליקציה הרשאות מיקום, אחרת לא ניתן להשתמש בה.

אז מי בעצם עוקב אחריכם?

בעיקרון כל אחד יכול. כנסו ליוטיוב ותראו כמה זה קל למצוא את הסיסמאות שלכם ואפילו לא צריך את הסמארטפון שלכם. הכל נמצא ברשת וכל האקר מתחיל או חובב יכול להיכנס בשמכם ולראות את המידע לגבי כל המקומות שביקרתם בהם ואיפה אתם נמצאים כבר עכשיו.

תוכנות מעקב :

ישנו מגוון גדול של תוכנות מעקב. הבולטות בהם:

Spy-phone

Mspy

Bosco

Life360

Keepers

Find my iphone

את כל אלה או שכבר יש לכם בטלפון (כמו find my iphone באפל או find my באנדרואיד) וכל מה שצריך זה את המשתמש והסיסמא שלכם כדי להיכנס מכל מחשב ולראות איפה אתם.

או שפשוט אפשר להתקין לכם את אחת התוכנות בסמארטפון. חלקן אפילו יסתתרו שם ולא תראו אותן. ההתקנה מאוד פשוטה והיא יכולה להתבצע ידנית או אלחוטית.

"תולעים" במסווה של Cookies

אתרי אינטרנט רבים משתמשים ב cookies ולפעמים אנו מקבלים על כך התראות, אך לא כולנו מבינים מה עומד מאחורי השם התמים ואנו מאשרים את השימוש באותן ה "עוגיות" על מנת שנוכל לגלוש באתר. אותן העוגיות הן קוד הנשמר במחשב המקומי. הן נועדו למטרות שונות, אך מה שמטריד הוא שהן משמשות במקרים רבים לאגירת מידע ומעקב אחר הגולש. יש להן פוטנציאל לגרימת נזק עד אשר הן ראויות יותר לכינוי תולעים. לכאורה אתר אינטרנט שותל במחשבכם עוגיה לצורך שיפור חוויית המשתמש, אך עוגיות יכולות לשמש לאיסוף מידע גם על ידי אתרים אחרים. אלו הן עוגיות צד ג' והן משמשות לבניית פרופיל משתמש, דבר המאיים על הפרטיות שלנו. בעזרת עוגיות צד ג' אתרי האינטרנט בונים פרופיל משתמש וזה הרבה יותר ממעקב מבוסס מיקום.

מעקב באמצעות כתובת IP

כל מכשיר המחובר לאינטרנט מזוהה באמצעות כתובת IP, זה דבר הכרחי לצורך תפקוד תקין של הרשת, זוהי השיטה שבה הרשת משתמשת בה על מנת לנתב את המידע אל הכתובת הנכונה. אך לא כולנו מודעים לכך שבכל תקשורת המתבצעת באמצעות האינטרנט ניתן לזהות את מיקומכם הגאוגרפי באמצעות כתובת ה IP. אם לדוגמה שלחתם מייל לבוס וטענתם שאתם חולים בבית, בשעה שאתם מבלים על החוף באילת, הוא בהחלט יכול לגלות זאת.

אז איך להתגונן ?

מיזם "מאחורי היער" בא לפתור את הבעיה הזו (ובעיות רבות אחרות עליהן ניתן לקרוא באתר www.behindtheforest.co.il ) ולתת לכם את הכלים ואת הידע להתמודדות פשוטה עם סכנות הסייבר באמצעות מדריך שאותו ניתן לרכוש כאן

 

אל תחכו לפגיעה

הצטרפו עכשיו לניוזלטר בחינם

קבלו עדכונים, טיפים וחדשות שוטפות ישירות למייל שלכם