‏‏

מה זה אלגוריתם ומה יודעים עלינו ברשת?

רשת האינטרנט כבר מזמן השתלטה על חיינו וכמעט כל פעולה שאנו עושים היום נעשית באמצעות האינטרנט. גם במקרים שהפעולה עצמה אינה נעשית באמצעות האינטרנט, כמו ביקור תמים בבית הקפה, סביר להניח שקודם לכן השתמשנו ברשת האינטרנט על מנת לבדוק את שעות הפתיחה. לאחר מכן ישנו סיכוי גבוה שנשתמש באפליקציית GPS על מנת להגיע לבית הקפה. האינטרנט עוזר לנו מאוד ובעזרתו אנו יכולים לבצע קניות, לרכוש כרטיסי טיסה; להזמין כרטיסים לסרט; ללמוד; לעבוד ולשתף מידע הכולל תמונות ומיקומים ברשתות החברתיות ועוד. מצד אחד השימוש המוגבר באינטרנט תורם לנו רבות, אך מצד שני יש לכך גם מחיר!  חשוב שנהיה מודעים לסכנות אינטרנט.

סכנות באינטרנט – איסוף והצלבת מידע

בכל פעולה שאנו עושים באינטנרט אנו משאירים אחרינו עקבות ופרטי מידע שונים. מידע שהשארנו במקום אחד (גם אם בצורה לא מודעת) הוא אולי שולי; אך אנו גולשים באתרים רבים ומשתמשים באפליקציות רבות ומשאירים רסיסי מידע בכל מקום. וכאשר מסתכלים על התמונה הגדולה אנו מגלים שהשארנו אחרינו המון מידע אשר פוגע בפרטיותינו בצורה מסוכנת.

מתי הייתה הפעם האחרונה שנכנסתם לפייסבוק? סביר להניח שזה היה לפני כמה דקות. כאשר נכנסתם לפייסבוק השארתם עקבות רבות – היכן אתם נמצאים (אפילו אם לא שיתפתם מיקום בפוסט), מאיזה מכשיר אתם גולשים ומהם תחומי העניין שלכם.

גופים מסחריים כמו פייסבוק, גוגל ורבים אחרים צמאים למידע שכזה. הם משתמשים באלוגריתם אשר אוסף עליכם מידע. כל אלוגריתם אוסף את כל המידע שביכולתו לאסוף. כל פריט מידע בפני עצמו אולי נראה חסר משמעות, אך כאשר מצליבים את המידע הוא הופך להיות כלי רב עוצמה. בעזרתו ניתן לדעת מה אתם עושים, מה אתם אוהבים ואפילו לחזות את פעילותיכם העתידיות בדיוק מפתיע.

איזה מידע יש עלי ברשת?

העקבות שאנו משאירים ברשת מספקים למפרסמים  מידע רב עלינו ואפילו על הפרופיל הפסיכולוגי שלנו. ככל שאנו יותר פעילים ברשתות החברתיות, כך אנו מנדבים יותר מידע. למשל לייקים ושיתופים שאנו עושים ברשתות החברתיות יכולים להצביע על טעמינו, העדפותינו ומצב הרוח שלנו. על פי לייקים בקלות נוכל לדעת מהן הנטיות הפוליטיות של אדם, אפילו שלא הצהיר בפומבי על תמיכה במפלגה זו או אחרת. ניתן לדעת איפה אנחנו נמצאים, היכן אנו עובדים, היכן אנו מבלים ומי הם החברים שלנו. אך האמת שמדובר בעוד הרבה יותר מזה. מחקר אשר נערך בשנת 2015 על ידי פרופסורים מאוניברסיטת קימברידג' וסטנפורד, הראה כיצד באמצעות אלוגריתם ניתן לזהות במדוייק את חמשת מאפייני האישיות – פתיחות לחוויה, מצפוניות, מוחצנות, הסכמה ונוירוטיות. אלו הם חמשת הממדים העיקריים של האישיות על פי הפסיכולוגים. האם אתם מעוניינים שמידע זה עליכם יחשף בפני גופים שונים? במחקר השתתפו 70,0000 משתמשי פייסבוק. אך כאשר אנו אומרים השתתפו במחקר, עליכם להבין כי זה נעשה אך ורק באמצעות אלוגריתם המנתח את חשבון הפייסבוק וללא ידיעתם של המשתתפים… וזה בעצם מה שמדאיג…

אז מה האלגוריתם הזה יכול בדיוק לעשות?

קודם כל הוא "האלגוריתם הזה" שאולי לא תפגשו לעולם אלא להיפך: אתם פגשתם ופוגשים אותו בכל יום ובכל רגע ביום. כל דבר דיגיטלי, החל ממחשב ועד לטלויזיה, מופעל על ידי תוכנה. התוכנה היא בעצם קוד שמישהו בנה. הקוד נקרא "אלגוריתם".

עם המידע שיש היום באינטרנט על כולם, במיוחד אלה הפעילים יותר ברשתות חברתיות, אלגוריתמים יכולים לחזות בדיוק של 80% איפה תהיו בכל שעה של היום, עד שנה קדימה.

הם יכולים להשפיע עליכם החל מרמת בחירת הנעליים, דרך מה תאכלו לארוחת צהריים ועד לאיפה תגורו ובאיזה עבודה תעבדו. אתם לא יכולים לדעת אם המידע שקיים ישמש לטובתכם או לטובתו של מישהו אחר…

אז איך להתגונן ?

מיזם "מאחורי היער" בא לפתור את הבעיה הזו (ובעיות רבות אחרות עליהן ניתן לקרוא באתר www.behindtheforest.co.il ) ולתת לכם את הכלים ואת הידע להתמודדות פשוטה עם סכנות הסייבר באמצעות מדריך שאותו ניתן לרכוש כאן

 

אל תחכו לפגיעה

הצטרפו עכשיו לניוזלטר בחינם

קבלו עדכונים, טיפים וחדשות שוטפות ישירות למייל שלכם